19.8.2025

"Som att vara utomlands" – allt fler turister upptäcker Vasaregionen

Skrivet av:Heidi Kojonen
umax1

Max Jansson är vd för Visit Vasa. På sin fritid slår han sig gärna ner på en uteservering för att lyssna efter vilka språk som pratas runt omkring honom. Arkivbild. Bild: Erika Strand/Mikael Nybacka

Fler utländska turister besöker Vasaregionen – men vad är det som lockar dem till Österbotten istället för klassiska resmål?

När Visit Vasas vd Max Jansson lägger sig för natten ringer en ljuv fras i hans huvud.

"Det är som att vara utomlands".

För det har han hört många gånger i sommar, när han har stött på turister som besöker Vasaregionen.

– När du går ut på stan hör du många olika språk och vi har många olika kulturer här. Det bidrar till den internationella atmosfären.

Kommentaren om att det känns som utlandet får han från finländska turister. Men det är inte bara finländare som kommer till Vasaregionen som turister.

Ungefär en tiondel av övernattningarna bokas av utländska turister sett till Finland i stort, men i Vasaregionen är andelen större. Här är cirka en femtedel, 19,5 procent, av turisterna på hotell, campingar och exempelvis Airbnb utländska turister. Omkring 80 procent är inhemska turister.

– Vi har 1,8 procent av den finländska marknaden och det kan låta som ganska lite, men det handlar ändå om väldigt mycket pengar.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om kommer att offentliggöras i slutet av sommaren. Då publicerar Visit Vasa och flera andra destinationer en rapport där man har undersökt de ekonomiska effekterna av restaurang- och turismnäringen för 2024.

Finland ökar i popularitet bland turister. Enligt den senaste rapporten från FN:s världsturismorganisation, UN Tourism, var Finland i början av året ett av Europas populäraste länder att besöka, skriver Euronews.

Under januari–mars besökte 15 procent fler turister Finland jämfört med 2019.

Enligt rapporten har turismen ökat det senaste året. I Europa har den ökat med 2 procent jämfört med samma period i fjol, och med 5 procent jämfört med tiden före pandemin.

Turister uppskattar svalare sommarvärme

Och samma trend finns i Vasaregionen. Jämfört med bara i fjol har antalet utländska turister ökat med 6,4 procent i Vasaregionen under första halvåret. Och jämfört med 2019, som är branschens referensår eftersom det är året före pandemin, är ökningen markant, säger Jansson.

– Vi har inga siffror för juli än, men vi har en väldigt bra känsla. Jag har ringt runt till alla hotell, alla campingar för att få en bild av hur det har gått under sommaren. Och det ser bra ut.

Turister vill gärna mötas ansikte mot ansikte när de söker information om sevärdheter och aktiviteter i Vasaregionen. Informationspunkten på torget har varit välbesökt i sommar. Bild: Heidi Kojonen

För att marknadsföra Vasaregionen utomlands arbetar Visit Vasa med utländska researrangörer. Framför allt med tyska researrangörer, men också med researrangörer i exempelvis Spanien, Portugal och Schweiz.

– För det finns en annan trend, den som kallas "cool-cation".

En "cool-cation" är en semester på en svalare destination. Turister söker sig till platser där man kan komma undan värmeböljor och extrem hetta.

– Veckan efter midsommar hade vi ett gäng researrangörer här som bekantade sig med regionen. En som kom från Andalusien hade 37 grader när hen reste, och 46 grader när hen kom hem igen. Vi pratade mycket om det här.

Hur tänker du kring klimatpåverkan och arbetet med att locka turister hit? Spanjoren som kommer hit på "cool-cation" tar sannolikt flyget som bidrar till klimatförändringarna.

– Det där är en väldigt viktig fråga och vi gör ju vad vi kan för vår del. Vi var den första mellanstora destinationen i Finland som fick STF-stämpeln.

STF står för Sustainable Travel Finland och har utvecklats av Visit Finland. För att få certifikatet krävs bland annat att företaget åtar sig att arbeta för hållbar turism, har en utvecklingsplan och regelbundet uppdaterar kompetensen inom hållbar turism.

För Visit Vasas del kräver certifikatet att över 50 procent av Visit Vasas samarbetspartners som arbetar med internationella gäster också har stämpeln. Sedan 2022 har Visit Vasa också miljöcertifieringen Ekokompassen.

För turister från Mellaneuropa finns det inte några konkurrenskraftiga alternativ. För att ta sig till Finland måste man ta flyget. Och för att turismen ska bibehållas på samma nivå, eller öka, behövs flygtrafiken, menar Jansson.

– Vi klarar oss inte utan flyget. Vi stöttar flygbolag som använder biobränslen och arbetar med projekt som utvecklar elflyg.

Jansson understryker att flyg- och transportbranschen utvecklas mot renare alternativ.

– Vi ser en enorm utveckling av elflyg som vi tror kommer ganska snart. Den senaste nyheten om att Wasaline blir Östersjöns första koldioxidneutrala rederi var fantastisk.

Kvarkens skärgård lades till på Unescos världsarvslista 2006 och delas med Höga Kusten i Sverige. I Finland omfattar området bland annat Korsholm, Korsnäs, Malax, Vasa och Vörå. Saltkaret, som syns i bakgrunden, i Svedjehamn är ett populärt besöksmål mitt i världsarvet. Arkivbild. Bild: Mikael Nybacka

Unik natur lockar resenärer

Men det är inte svalare väder som främst lockar utländska turister. Det största trumfkortet heter världsarvet. Kvarkens skärgård är dessutom Finlands enda naturområde på Unescos världsarvslista.

– Världsarvet kommer vi att satsa på ännu mer, för att locka ännu fler turister.

Det här lockar turisterna hit

  • Visit Vasas vd Max Jansson listar Vasaregionens fördelar:
  • Världsnaturarvet.
  • De korta avstånden från Vasa centrum. "På femton minuter är du ute i naturvärldsarvet, du hittar en tyst plats på fem minuter och på samma tid tar du dig till havet", säger Max Jansson.
  • Det stora utbudet av kaféer och restauranger.

 

Turisterna som kommer hit är framför allt svenskar, men de är bara cirka 6 procent av alla turister.

– Många tror att det nästan bara är svenskar som kommer hit, men vi har en väldigt bred publik här i Vasaregionen.

Just nu ser man en kraftig ökning bland tyska och norska turister. Antalet norska turister minskar i Sverige, så det verkar som att norrmännen har hittat Finland nu, säger Jansson.

Kan man prata om en KAJ-effekt i turismen?

– Inte så mycket när det gäller norrmännen men för att locka finländare och svenskar är KAJ en väldigt positiv sak.

Den största utmaningen

  • För att turismen ska kunna öka behövs en justering av sommarlovet, menar Max Jansson.
  • "Det här är ett nationellt problem. Men när skolorna börjar har vi mindre service att erbjuda de turister som kommer hit i augusti och september från Mellaneuropa".

 

Den internationella atmosfären är något som många besökare tar fasta på när de bekantar sig med Vasaregionen. Arkivbild. Bild: Mikael Nybacka

Vasa kryllar av affärsturister

Juni bjöd inte på något drömväder, inte ens för "cool-cation"-resenärer. Men trots det ökade antalet utländska turister i juni i år, med 6,4 procent, jämfört med i fjol. Vasaregionen är en av få destinationer i Finland som visar plusresultat i juni i år, enligt Jansson.

– Vi hade många evenemang och möten här. Och affärsturismen är en stor grej här hos oss.

Människor reser hit på grund av arbete, men passar på att turista på fritiden.

– De reser mycket över hela världen, och har höga krav. Och vi klarar av att möta dem. Vi får mycket positiv respons för god service och bra kvalitet, säger Jansson.

Läs fler nyheter