8.12.2025

Så räddade Norris F1-guldet – med minsta möjliga marginal: "Jag vann på mitt sätt"

Skrivet av:Christoffer Lindén
s1

Lando Norris firade inför storpublik på plats – 200 000 åskådare från 105 länder hade samlats för att bevittna tävlingen. Bild: Rasmus Paavola

Britten Lando Norris blev världsmästare efter ett dramatiskt avgörande i Abu Dhabi, där flera förare gjorde titelstriden betydligt mer nervös än McLaren hade räknat med.

Lando Norris säkrade sin första världsmästartitel i Abu Dhabi efter ett finalrace där både strategi, trafik och en aggressivt jagande Charles Leclerc hotade att välta hela mästerskapet. Norris körde i mål som trea, vilket precis räckte för att hålla Max Verstappen två poäng bakom sig i totalställningen, trots att nederländaren vann loppet.

Redan på varv nio kom den första vändpunkten när Oscar Piastri attackerade Norris runt utsidan och tog sig upp på andra plats. Efter det började Norris tappa tid både mot Piastri och Verstappen, samtidigt som Ferraris Charles Leclerc successivt närmade sig. Ferrari-föraren låg länge inom DRS-avstånd och pressade McLaren-föraren till ett högre tempo än teamet egentligen önskade.

När depåfönstret öppnade reagerade McLaren direkt. Norris kallades in redan på varv 17 för att skydda sig mot en möjlig undercut från Leclerc och George Russell. Det gjorde honom sårbar för trafik – och banade väg för loppets mest uppmärksammade incident: duellen med Max Verstappens stallkamrat Yuki Tsunoda.

Det märktes redan här att McLarens strategi med Norris enbart handlade om att säkra tredjeplatsen – inte att attackera Verstappen eller Piastri. Allt fokus låg på att undvika en förlorad position snarare än att vinna en. Tsunoda hade före helgen antytt att han visste vad som krävdes om han hamnade framför en av titelutmanarna. När Norris kom ikapp honom kom den uppmärksammade kommentaren på radion:

– Jag vet vad jag ska göra, så låt mig lösa det.

Kampen blev dock kortvarig. Tsunoda försvarade sig aggressivt två gånger, vilket tvingade Norris utanför banan när han tog sig förbi. Situationen hamnade direkt hos domarna. Tsunoda fick fem sekunders tillägg för att ha tvingat en annan förare av banan, medan Norris friades efter att ha undersökts för att ha fullföljt omkörningen utanför banan.

Efteråt stod Tsunoda fast vid att situationen var mer komplex.

– Jag hörde stressen i teamet. Jag ville lugna dem och säga att jag visste vad som behövde göras. Det fanns ingen anledning för mig att släppa honom lätt.

Japanen var samtidigt kritisk till straffet.

– Jag måste se det igen. Jag förstår varför de gav straffet, men om det verkligen var värt fem sekunder vet jag inte. Det förstörde min tävling totalt.

När Norris väl var förbi Tsunoda kom nästa hot från Leclerc. Ferrari-föraren satsade på en undercut i det andra depåfönstret och kom in tidigt, men McLaren svarade direkt och lyckades komma ut precis framför. Leclerc menade efteråt att Ferrari hade tempot för att sätta press.

– Jag tror att vi hade farten att göra det svårt för dem. Det är svårt att förklara detaljerna, men vi hade chansen att sätta press.

Han erkände också att han förväntat sig vissa taktiska försök från Verstappen, som i teorin kunde ha bromsat upp fältet bakom för att hjälpa sig själv.

– Jag trodde Max skulle spela några spel i början eller slutet av loppet, men det gjorde han inte.

Verstappen själv avfärdade att sådana möjligheter fanns.

– Vi maximerade allt. Pole, seger, stark fart. Jag hade många scenarier i huvudet, men vi var för snabba där framme för att kunna backa upp fältet. Det fanns inte mycket mer jag kunde göra.

När Norris korsade mållinjen som trea var det exakt den placering som krävdes. Verstappen var en av de första att gratulera honom.

– Att vinna sin första titel är något speciellt. Det är vad vi alla drömmer om när vi börjar.

Oscar Piastri, som slutade tvåa i loppet och trea i mästerskapet, var den ende av titelutmanarna som försökte med en alternativ däckstrategi genom att starta på hårda däck och ta ett senare stopp.

– Vi försökte med en chansning för att skapa möjligheter, men stjärnorna linjerade sig inte. Jag är ändå stolt över säsongen och allt jag lärt mig.

Norris anlände sist till pressrummet och betonade hur emotionell titeln var på ett personligt plan.

– Det här är inte min titel, det är vår. Jag hade inte varit här utan min familj och teamet. De har offrat så mycket för att jag ska få göra det jag älskar.

Knytnäven i vädret. Lando Norris firar sin första F1-titel i karriären. Bild: Lehtikuva/Fadel Senna

Han talade också om den mentala resa han tvingades göra efter en svagare start på året.

– Min väg fungerade inte. Jag behövde förstå varför jag blev spänd i kval, varför jag tog fel beslut. Jag har behövt utveckla mig själv, både på och utanför banan.

Han sammanfattade sin titel med orden som blev kvällens mest citerade.

– Jag vann på mitt sätt. Jag behövde inte vara någon annan.

Och därmed tog McLaren sin första förartitel sedan 2008, i ett mästerskap som avgjordes med den minsta marginalen sedan just det året.

Läs fler nyheter