Isabella Lindell: Här är sällskapsspelen du borde testa i höst
En av våra många spelkvällar. Från vänster: Mats Forsman och Oskar Mitts. Bild: Isabella Lindell
Whatsapp-gruppen började som en ursäkt att umgås men utvecklades snabbt till en grupp där spelglädje och vänskap frodas.
När världen öppnade upp efter coronapandemin blev det tydligt för mig hur mycket jag saknade det enkla och viktiga i att samlas och umgås med vänner. Så en kväll skapades "Maj-Lis' Lair": en Whatsapp-grupp för gamla och nya vänner där vi koordinerar sällskapsspelkvällar och hittar på andra roliga aktiviteter.
Gruppens namn kom av min katt Maj-Lis, som ofta övervakar våra spelkvällar från sin plats på soffan eller utför parkour runt deltagarnas fötter. Vi spelar i hennes lägenhet, eller i hennes "lair" (engelska för lya).
Spelkvällarna tog paus under sommaren men en septemberkväll är vi igång på nytt. Då samlas en handfull av gruppens medlemmar i Smedsby.
Sommarvärmen håller i sig längre än vanligt så vi börjar på gräsmattan med klassiker som "Mölkky" och "Kubb". Solen skiner medan den ojämna gräsmattan gör så att träpinnarna studsar åt alla möjliga håll utom mot klossarna de ska träffa. Det handlar inte om vem som är bäst, utan snarare om vem som inte missar tre kast i rad och åker ut ur spelet.
Katten Maj-Lis och det kända snittet efter pappas missöde med cirkelsågen. Bild: Isabella Lindell
Inne i lägenheten sprids doften av popcorn. Läsk, kex och lakritspipor läggs fram medan vi funderar på vilket spel vi ska spela. Om vi vore fiffiga skulle vi kommit överens om vad vi ska spela på förhand, men spelkvällarna sker spontant med folk som droppar in när de hinner och då kan man inte spela vilket spel som helst.
Vårt runda matbord i vardagsrummet får agera spelplan med en extraskiva ovanpå så fler kan sitta runt bordet. Ett djupt snitt går över själva bordet. Berättelsen om hur pappa skulle korta av extraskivan och på samma gång råkade såga i matbordet med cirkelsågen har blivit en klassisk historia i vårt hem.
"Loopin' Louie" är en klassiker som roar såväl unga som gamla och är en bra start på kvällen. I det fartfyllda spelet flyger en batteridriven Louie runt och försöker välta våra kycklingar från sina bon. Spelet bildar ett kaos av skratt när vi försöker rädda våra kycklingar från anfall och sabotera för varandra.
När man startar Louies flygplan ska man gärna ropa "Nyt lennetään" (nu flyger vi på svenska) för att komma in i bästa stämningen. Bild: Isabella Lindell
Maj-Lis' lair tipsar: spel för stora och små
- Dixit, 3-8 Spelare, 30-60 minuter, 8+ år. Ge den perfekta ledtråden så att de flesta spelare - men inte alla - kan gissa vilket kort du syftar på.
- Take it easy, 1–8 spelare, 20 minuter, 10+ år. Om du i smyg vill lära ditt barn multiplikationstabellerna kan du testa det här.
- Carcassone, 2–5 spelare, 30–45 minuter, 7+ år. Placera brickor med franska landskap för att bilda din stad. Skaffa sedan extra poäng genom att placera ut riddare i staden, en munk i klostret eller en bonde på gräset.
- Azul, 2–4 spelare, 30–45 minuter, 8+ år. Förgyll ditt palats med de vackraste kaklen.
- Ticket to Ride, 2–5 spelare, 30–60 minuter, 8+ år. I originalet ska du bygga din järnväg över Nordamerika för att koppla ihop städer. Spelet finns i flera versioner med olika länder. Ticket to Ride, First Journey, introducerar spelet till de yngsta.
- Camel cup, 2–8 spelare, 20–30 minuter, 8+ år. Ett lättsamt tävlingsspel där spelarna satsar på kameler som springer runt en bana, med målet att gissa vilken kamel som vinner eller förlorar loppet. Kamelerna kan staplas på varandra och oväntade händelser gör spelet både kaotiskt och roligt, där tur och strategi blandas.
Vi spelar ofta "One Night Ultimate Werewolf", ett bluffspel där spelarna får hemliga roller – allt från bybor och varulvar till mystiska karaktärer med speciella förmågor. När dagen gryr är det dags för diskussion och röstning om vem som är varulv. Alla försöker övertyga varandra om att just de är bybor som går att lita på, samtidigt som varulvarna gör allt för att hålla sin roll hemlig. Det blir en mix av misstänksamhet, förvirring och lögner.
I det här spelet kan man ta hjälp av en app. Alla sluter ögonen medan en röst i appen i tur och ordning säger vilken karaktär som ska öppna ögonen och eventuellt utföra en handling, som att byta roller eller påverka spelet på annat sätt.
"Camel cup" är ett spel där du troligen inte borde ha en favoritkamel för den kan snuvas på vinsten på bara några tärningskast. Bild: Isabella Lindell
Maj-Lis' lair tipsar: spel du kanske inte testat ännu
- The mind, 2–4 spelare, 20 minuter, 8+ år. Det här är ett bra spel att börja kvällen med. Kortpacken innehåller siffrorna 1–99 och gruppens uppgift är att placera ut korten i storleksordning utan att kommunicera med varandra.
- Viticulture, 2–6 spelare, 90 minuter, 13+ år. Du har ärvt en vingård i Toscana som du ska se till att bli en succé med hjälp av dina arbetare och besökare. Häll upp ett glas vin för att få den ultimata upplevelsen.
- Wingspan, 1–5 spelare, 40–70 minuter, 10+ år. Spelet med ett vackert tema som lär dig mer om fågellivet. Förbered dig på att det här spelet kräver mer regelförklaring än man kan vara van med.
- Cascadia, 1–4 spelare, 30–45 minuter, 10+ år. Placera ut brickor med terräng och djur för att skapa ett harmoniskt ekosystem.
- Wonder book, 1–4 spelare, 60–90 minuter, 10+ år. I Wonder book äventyrar fyra ungdomar tillsammans i en pop-up bok med 3D figurer i paff som avslöjas ju längre du kommer i spelets sex kapitel.
Det händer att vi blir fler än vad som passar för vissa spel och då delar vi upp oss i två grupper. I köket sitter en grupp och bygger färgglada torn i "Firenze" medan den andra gruppen i vardagsrummet tar sig an "Everdell" så seriöst att det blir en kamp som pågår halva natten. I köket är stämningen avslappnad medan de i vardagsrummet noga luskar ut strategier för hur deras arbetande ekorrar, sköldpaddor, kaniner och igelkottar ska kunna övervintra i spelplanens träd.
Spelplanen i "Everdell". Bild: Isabella Lindell
I väntan på att det andra gänget ska bli klara tar vi oss an ett annat nytt spel: "Exhibition: 20th Century", där varje spelare ska skapa den bästa utställningen med kort om 1900-talet. Spelkorten representerar viktiga historiska händelser och uppfinningar, och varje kort är kopplat till ett specifikt år och en viss kontinent. Det är ett spel man snabbt kommer in i. Jag lär mig bland annat att osthyveln uppfanns 1925.
Att samlas för att spela handlar inte bara om att tävla; det är ett sätt att koppla bort från vardagens stress och umgås med vänner på ett enkelt och roligt sätt. Vi fokuserar på det som är framför oss – spelet och sällskapet.
Full fokus när Mats Forsman ska lära ut reglerna i "Firenze". Bild: Isabella Lindell
Bräd- och sällskapsspelens popularitet växer och de positiva fördelarna är en orsak att just sällskapsspel blev årets julklapp 2023 i Sverige. Emma Hernell, vd på analysföretaget Hui Research, sade till TT att sällskapsspel blivit en klassisk gåva som återupptäckts av nya generationer, mycket tack vare tv-serier som "The Queen’s Gambit" och "Stranger Things".
Spelkvällar erbjuder en paus där vi kan skratta, prata och skapa minnen tillsammans. Oavsett om vi bluffar som varulvar eller kastar pinnar i Kubb, är själva gemenskapen det verkliga målet. Och precis som det sågade vardagsrumsbordet håller våra spelkvällar ihop trots små brister.