
GRAFIK: Allt färre upplever svenskan som ett hinder för att flytta till Vasa
Vasa har blivit mer känd i Finland, i synnerhet bland unga vuxna. Bild: Ari Sundberg
Vasa har blivit allt mer bekant för finländarna tack vare stadens satsningar på enhetlig marknadsföring.
Arbetet med att utforma Vasas varumärke bär frukt. Det visar den senaste undersökningen av hur väl finländarna känner staden, och vad de tänker på när de tänker på Vasa.
I dag upplever 15 procent av landets befolkning att de känner staden väl eller mycket väl. Antalet har ökat för varje undersökning som gjorts. År 2019 var motsvarande siffra 11 procent, år 2022 var den 12 procent.
Och, glädjande nog för stadens marknadsföringsteam, är det främst bland unga vuxna i åldern 18 till 34 som Vasa blivit mer känd. Det är den grupp finländare man främst riktat marknadsföringsinsatserna på.
Medan det åren 2019 och 2022 endast var drygt 10 procent i åldersgruppen som sade sig känna till Vasa väl, var motsvarande siffra i år 23 procent.
Grafik: Kati HiekkanenKälla: Vasa stad (N=1000)Skapad med Datawrapper
Vasa som tänkbar hemort har också väckt mer intresse, visar den nya studien som genomfördes av konsultbolaget Milton i våras.
Medan 5 procent kunde se Vasa som en möjlig ort att flytta till 2019 var antalet i år 7 procent. Samtidigt har antalet personer som ser det som mycket osannolikt att de flyttar till Vasa minskat från 77 procent till 73 procent.
Förändringen är liten, men riktningen är den rätta i en situation där alla landets kommuner och städer försöker locka till sig nya invånare, säger Lena Forsén som är kommunikations- och marknadsföringsdirektör vid staden, Max Jansson som är vd för turismfrämjandet Visit Vaasa, och utvecklingsbolaget Vaseks marknadsföringschef Mari Kattelus.
Den största flyttbenägenheten finns bland de som söker sig till studier. År 2019 såg 32 procent av finländarna Vasa som en tänkbar studieort, medan siffran nu stigit till 37 procent.
Grafik: Kati HiekkanenKälla: Vasa stad (N=1000)Skapad med Datawrapper
Vad är det då som gör Vasa intressant för potentiella nya invånare? Vad tänker finländarna på när de tänker på Vasa?
Enligt undersökningen uppfattas Vasa som en havsnära studiestad med lyckliga invånare, och en plats för energiteknologisk kompetens.
När man i undersökningen ställde frågan vad man spontant tänker på när man tänker på Vasa så var det drygt tre av tio som nämnde havet och skärgården.
Var fjärde nämnde tvåspråkigheten och svenskspråkigheten. Men även Wasalandia lever starkt kvar i finländarnas medvetande, trots att nöjesparken inte funnits på många år. En av tio tänker på den.
– Att minnet av Wasalandia lever kvar är resultatet av det långsiktiga marknadsföringsarbete som gjordes i tiden, säger Max Jansson.
– Minnet av ett etablerat varumärken förändras mycket långsamt.
Även färjan till Umeå, utbildningarna, Vasa Sport och stadens historia är något som dyker upp i finländarnas tankar när Vasa nämns.
Vasas styrkor enligt varumärkesundersökningen
- Stadens identiteten som en plats vid havet och skärgården.
- Trafikförbindelserna till Sverige.
- Stadens högskolor.
- Tvåspråkigheten och den internationella miljön.
- Uppfattningen om en lycklig stad.
- Arbetsmarknaden och energiindustrin.
- De som besöker staden upplever ett ökat intresse för den.
En övervägande andel finländare uppfattar Vasa som en tvåspråkig stad. Undersökningen visar att ju äldre man är desto mer nyanserad bild har man av stadens språkförhållanden.
Medan 19 procent av unga vuxna mellan 18 och 24 uppfattar Vasa som en svenskspråkig stad, är det bara 8 procent av de som är 65 eller äldre som har den bilden.
Å andra sidan kan man konstatera att 53 procent av den yngre gruppen har uppfattningen att Vasa är en tvåspråkig stad. Av de äldre har 86 procent den uppfattningen.
Undersökningen visar även att det nu är färre som upplever språket som ett hinder för intresset att flytta till staden än tidigare.
Av dem som betraktar staden som tvåspråkig meddelar endast 22 procent att det är en faktor som inverkar negativt på intresset att flytta. Av dem som upplever staden som svenskspråkig tycker 45 procent att en det inte har någon betydelse för deras intresse för att flytta till Vasa. Det är 5 procentenheter fler än 2022.

Vasa blir allt mer känd bland finländare, bland annat tack vare denna trio. Från höger: Lena Forsén, kommunikations- och marknadsföringsdirektör vid Vasa stad, Max Jansson, vd för turismfrämjandet Visit Vaasa, och Mari Kattelus, utvecklingsbolaget Vaseks marknadsföringschef. Bild: Ari Sundberg
Att bilden av Vasa som en intressant stad med potential, både som turistmål och som möjlig ny hemort, förbättrats har att göra med att aktörer inom staden de senaste åren satsat på marknadsföring under gemensamt flagg med en gemensam image, snarare än att var och en försöker nå ut med en egen marknadsföring, säger Forsén.