22.8.2025

Formel 1 kan vara rena rama dokusåpan – Christoffer berättar om intrigerna i Red Bull och Bottas framtid

Skrivet av:Jona Nyström
nchr1

Christoffer Lindén från Närpes har bevakat formel 1-cirkusen på plats i depåerna i sex år – bland annat för Vasabladet och Österbottens Tidning. Bild: Simone Åbacka

Vad är det egentligen som sker i toppstallet Red Bull? Vad innebär den nya F1-eran som inleds nästa år? Kommer Valtteri Bottas att skriva på för Cadillac? Vi betar av de stora frågorna med formel 1-reportern Christoffer Lindén.

Christoffer Lindén börjar höra till inventarierna i formel 1-cirkusen. Han klev in som reporter för första gången i Ungerns GP 2019 och har hunnit se och uppleva mycket. VM-serien i formel 1 består av ett rikt persongalleri och intrigerna bakom kulisserna tar sig emellanåt dokusåpaproportioner.

Christoffer berättar roat om hur Red Bull-stallchefen Christian Horner brukade plocka fram fartkurvor för att peka på detaljer och avleda uppmärksamheten efter att hans hetlevrade stjärnförare Max Verstappen bränt propparna och ställt till med något på banan.

Här ligger betoningen på brukade. För Horner är inte längre chef för stallet som dominerat F1 på sistone. Britten fick sparken i början av juli – något som kom som en överraskning.

– Det är ändå han som lett stallet från början och tagit åtta VM-titlar totalt med Sebastian Vettel och Max Verstappen. Och dessutom sex konstruktörstitlar, säger Christoffer.

– Jag var nog inte den enda som blev förvånad. Speciellt då det händer mitt i en säsong. Jag hörde rykten om att han skulle gå till Ferrari. Men alla har ju sagt att han hade kontrakt till 2030 med Red Bull och det kändes som att han satt säkert.

Regerande världsmästaren Max Verstappen är inte alls nöjd med Red Bulls dalande formkurva. Bild: Lehtikuva/AFP Photo/Ferenc Isza

I fjol blev Horner anklagad för osakligt beteende mot en kvinnlig kollega. En extern utredning följde och resulterade i att stallchefen rentvåddes.

Hade det där något med avskedandet att göra?

– Man har ju inte fått veta alla orsaker, säger Christoffer.

Han påpekar att Red Bull visserligen inte är vad stallet varit, men att Verstappen trots allt både lyckats ta pole position och vinna den här säsongen.

Orsakerna till att Horner fick gå kan också ha med den stora bilden att göra. Christoffer förklarar:

– Efter att Red Bulls grundare Dietrich Mateschitz gick bort i oktober 2022 insåg kanske de österrikiska ägarna att Horner hade väldigt mycket inflytande i stallet, men också i motorfabriken som de håller på att bygga. Att han hade fingrarna i alla syltburkar.

– Det tror jag inte de tyckte om och jag tror att de ville ha mer kontroll. Så de såg väl ett tillfälle att få bort Horner nu då det inte finns chans att vinna VM-titeln. Eller chansen finns ju, men den är inte realistisk. Hellre börjar stallet bygga om med nytt folk.

I och med att Red Bulls prestationsnivå dalat har det förekommit livliga spekulationer om att Max Verstappen skulle flytta till Mercedes. Verstappen meddelade nyligen att han stannar.

– Max har varit missnöjd med Red Bull och bilens utveckling sedan i fjol, trots att han vann mästerskapet, säger Christoffer.

– Ryktena började redan i Bahrain och Saudiarabien i våras, att han pratar med Mercedes och att Mercedes är intresserat. Men jag tror det var Verstappens management som använde det som ett sätt att sätta press på Red Bull. Verstappen ville nog fortsätta i Red Bull, men också se en förändring.

Till råga på allt har Red Bulls hyllade designer Adrian Newey flyttat över till Aston Martin.

– Det verkar ha berott mycket på skandalen. Newey hade ju samma assistent som Horner. Och som jag förstått det tyckte han inte att det beteendet var okej. Det var droppen som fick bägaren att rinna över, säger Christoffer.

En stor del av Red Bulls framgång tillskrivs Newey som har genistatus i F1-världen. Tidigare i år var Christoffer på besök i Aston Martins fabrik i Silverstone.

– Jag sa att det enda jag ville se var Adrian Neweys kontor. Vi gick uppför trappan till ett jättestort kontorslandskap och längst in fanns en stor tavla. Där stod en skallig man och ritade.

– Han ritar designer för hand och så är det andra som digitaliserar allt.

Inför säsongen tippade Christoffer att Ferrari skulle göra succé med Lewis Hamilton som ny förare vid sidan av Charles Leclerc. Så har det inte blivit. Ferrari har inte vunnit ett enda GP.

– Jag tippade dem högt upp, för det såg ju bra ut på slutet i fjol med Carlos Sainz och Leclerc. Men de har inte kunnat fortsätta bygga på trenden.

– Jag vet inte om de slutade utveckla bilen eller vad det är som händer. Lewis Hamilton är ju inte en dålig förare heller, men han har inte levererat på nivån vi förväntat oss. Leclerc har ju ändå tagit pole position.

Lewis Hamiltons övergång till Ferrari blev ingen succé. Bild: Lehtikuva/AFP Photo/Dimitar Dilkoff

Christoffer spekulerar i att designen på Ferraris bilar är orsaken till kräftgången.

– Problemet med Ferrari-bilen verkar tyvärr vara att den måste köras så lågt ställd. Och då är det nära att det blir diskning. Hamilton lyckades vinna sprinten i Kina för att de körde bilen lågt.

Hur hanterar Hamilton allt det här?

– Han har nog det väldigt tufft. Han sa ju senast att det största problemet med bilen är föraren.

Hur det ska gå för Hamilton i Ferrari framöver är vidöppet. Det på grund av att en ny era inleds i F1 nästa säsong då motorerna görs om.

– Det är intressant att Max Verstappen ryktats vara på väg till Mercedes, för det sägs att Mercedes har det bästa motorpaketet nästa år, säger Christoffer.

– Det är lite som senast då de nya motorerna kom 2014. Då var Mercedes bäst förberedda.

De nya motorerna med en effekt på ungefär 1000 hästkrafter ska vara till hälften eldrivna.

– Man kan ju lyckas otroligt bra med kombinationen. Mercedes kan göra en bra förbränningsmotor, men det är i eldriften som utvecklingspotentialen finns.

Det blir även ny design på bilarna som blir lite mindre. Förhoppningen är att det ska leda till tajtare kamp på banan och fler omkörningar – och därmed större underhållningsvärde.

På tal om förare med oviss framtid har Valtteri Bottas vara eller icke vara i F1-cirkusen kommit att bli en långdans i spalterna.

Det senaste ryktet gör gällande att finländaren, som för tillfället är testförare för Mercedes, blir stallkamrat med Sergio Perez i Cadillac som kliver in i VM-serien nästa säsong.

Bottas har tidigare meddelat att han ställt en deadline i augusti gällande vad han gör nästa år. Han har nämnt Indycar som ett alternativ om det inte blir formel 1.

– När jag pratade med honom senast i Belgien sa han att det börjar se bra ut, säger Christoffer.

Han berättar att han hört från kollegor att Perez lär presenteras som Cadillac-förare i samband med Monzas GP i början av september. Det förekommer även uppgifter om att Bottas kan presenteras snabbare än så.

– Ser man på de flesta stallen är det oftast en erfaren och en yngre förare. Men som nytt stall behöver Cadillac förare med erfarenhet som kan komma in och köra deras simulator.

– Det här kan sluta hur som helst. Men Bottas vill vara kvar i F1 och ser det här som en möjlighet för det.

Kör Valtteri Bottas formel 1 nästa säsong? Frågan torde få ett svar småningom. Bild: Lehtikuva/AFP Photo/Minas Panagiotakis

Kampen om årets VM-titel ser ut att bli en intern McLaren-uppgörelse mellan Lando Norris och Oscar Piastri. Det är Piastri som leder VM-serien nio poäng före stallkamraten.

– Jag hade ju hoppats att Verstappen skulle vara med i kampen. Nu tror jag Piastri kommer att vinna. Det känns som att alla är överens om det på något sätt. Och han är både lite mer stabil och lite mer aggressiv i körningen, säger Christoffer.

Varför är McLaren så bra i år?

– De har gjort ett bra grundarbete och blivit bättre hela tiden sedan uppdateringen i Miami i fjol. Man kan säga att McLaren förfinat konceptet som Red Bull tog fram när det nya reglementet infördes 2022.

Och en klar och tydlig koppling finns. För McLarens designer Rob Marshall jobbade tidigare för Red Bull.

– Det är många som har slutat på Red Bull. Det lär finnas fyrtio öppna positioner där. Så vill man jobba för Red Bull är det till att flytta till Milton Keynes, säger Christoffer med ett skratt.

Läs fler nyheter