
Fanny Hermans och Ella Ingi handlar gärna second hand – följer nationell trend
Ella Ingi och Fanny Hermans besökte outletsidan på Combo för att hitta hårfärg. Bild: Jonny Huggare Smeds
Second hand-marknaden i Finland växer. Nya digitala plattformar som Vinted förändrar hur och vad vi köper begagnat, samtidigt som traditionen att fynda på loppis lever kvar.
Bland outlethyllorna på loppisen Combo i Vasa rör sig Fanny Hermans och Ella Ingi. Den här dagen är de på jakt efter hårfärg, men passar samtidigt på att ta en runda bland loppisborden.
– Jag går ofta på loppis. Det är min grej. Jag tycker om att göra fynd, säger Hermans.
– Jag går mera sällan, men brukar ibland göra fynd, säger Ingi.
Vännerna använder sig allt oftare av appen Vinted för att köpa begagnade varor. De säger att appen är lättanvänd och att man enkelt hittar det man söker.
– Det man inte hittar i en vanlig butik kan man hitta på Vinted, säger Hermans.
Hermans har även sålt saker genom tjänsten och tycker att det är ett bekvämt sätt att sälja enstaka varor, då man bara behöver paketera och föra varan till posten.
Läs också:
Finland är ett av världens ledande länder när det gäller att handla second hand. Men vad vi köper har förändrats över tid. För tio år sedan dominerade teknik och hobbyartiklar, men i dag växer begagnat mode mest. Det visar en ny kartläggning av finländarnas köpvanor, enligt en undersökning från Finsk Handel.
– I Finland har vi en tradition av att handla second hand. Att gå på loppis är en del av vårt beteende. Att köpa begagnat har ökat i alla åldersgrupper, men tillväxten är störst bland personer under 30 år, säger Jaana Kurjenoja, chefsekonom på Finsk Handel.
81 procent av finländare, under 30 år, uppger att de har köpt begagnat det senaste året, jämfört med 60 procent för fem år sedan. Även om den största hajpen kring second hand har lagt sig, pekar allt på fortsatt tillväxt. År 2023 omsatte den begagnade marknaden strax under 900 miljoner euro.
– I år uppskattar vi omsättningen till 1,4 miljarder euro, säger Kurjenoja.
En stor förändring på marknaden är de nya köp- och säljplattformarna, som litauiska Vinted. Tjänsten lanserades i Finland 2023 och har snabbt blivit en av de mest populära plattformarna, efter Tori.fi och olika Facebook-grupper. Bland de yngsta användarna ser det dock annorlunda ut.
– För kvinnor under 30 år har Vinted redan blivit ett alternativ vid sidan av Tori.fi.
Finländare är mycket prismedvetna och Vinteds låga priser lockar många. Särskilt unga kvinnor säljer sitt snabbmode för några euro på plattformen, varor som många andra aktörer inte tar emot. Det oroar Kurjenoja. Den stora mängden billiga kläder och kinesiska produkter riskerar att svämma över marknaden.
– Floden av billiga varor kan dränka mer intressanta märken och produkter, vilket kan göra plattformarna mindre attraktiva.
Finsk Handels undersökning visar på ett motsägelsefullt beteende. En femtedel av dem som köper begagnade kläder medger att de aldrig använder vissa plagg de köpt.
– Det visar att de som handlar begagnat inte alltid är så ansvarsfulla som man kan tro. För många, särskilt inom mode, har cirkulär handel bara blivit ännu en shoppingkanal bland andra, säger Kurjenoja.
Kurjenoja säger att det ska bli intressant att se hur affärsmodellerna och plattformarna utvecklas.
– Den stora frågan är om den enorma mängden snabbmode kommer att ta över och urholka värdet och ansvarsfullheten i den cirkulära handeln.