
"Alla studerande mår bra av att åka ut och känna på fältet"
Anna Buss har forskat i relationer inom praktikdelen i utbildningen i småbarnspedagogik.
Fotograf: Vilhelmina von Wendt.
Anna Buss forskning visar att praktikdelen inom utbildningen i småbarnspedagogik gynnar både daghemmen och den studerande.
Praktik inom småbarnspedagogiken har visat sig vara betydelsefull för både den studerande och daghemmen.
– Småbarnspedagogiken som central roll i samhället håller på att stärkas. Vi börjar bli medvetna om att det är början av barnens lärstig, säger Anna Buss.
Resultaten av forskningen visar att när goda relationer byggs upp under praktiken får lärarstuderande en bra möjlighet att utvecklas, samtidigt som daghemmen får tillgång till ny kunskap och forskning inom området.
Buss kom in på forskningsområdet då hon var projektledare för ett utvecklingsprojekt som hette "Övningsdaghem". Målet var att utveckla praktiken och skapa en djupare relation med fältet.
– Praktikdelen inom småbarnspedagogiken har inte alltid varit så organiserad, men i och med att den är en väsentlig del av utbildningen ville vi gärna få en bättre bild av lärandet under praktiken.
Har du sett några gynnsamma faktorer för barnen på övningsdaghemmen?
– Jag har fokuserat på lärarstuderandes, fälthandledares och ledares perspektiv, men det är en intressant synvinkel som skulle kunna utgöra en fortsatt studie.
Doktorsavhandlingen visar att relationerna i hela arbetsgemenskapen är viktig för en god praktikperiod där kommunikation och jämlikhet är centrala faktorer. Stöd från hela arbetsgemenskapen är viktigt för studerandes lärande.
Utöver det här kommer det upp hur betydelsefullt samarbetet mellan daghem och universitet är. Det är en möjlighet för alla att växa och utvecklas och det här bidrar till utbildningen av professionella inom småbarnspedagogiken.
– Under praktikperioden sammanstrålar den akademiska och praktiska världen i ett tredje rum där alla lär sig av varandra.
Tredje rummet är en teori som doktorsavhandlingen fokuserar mycket på.
Anser du att praktik är något som gynnar alla studieinriktningar?
– Jag tror alla studerande mår bra av att åka ut och känna på fältet och knyta kontakter och relationer.
Anna Buss
- Ålder: 42
- Bor: i Vasa
- Utbildningsbakgrund: Studerade till socionom med inriktning småbarnspedagogik. Fortsatte sedan studera till magister inom allmän pedagogik. Har även generell lärar- och rektorsbehörighet.
- Jobb: Projektledare inom flerformsutbildningen inom småbarnspedagogiken på Åbo Akademi. Till hösten direktör inom småbarnspedagogiken för Vasa stad.
- Fritidsintressen: Hästsport.
Anna Buss disputerade med doktorsavhandlingen "Relationers betydelse i lärarpraktik inom småbarnspedagogik: En kvalitativ studie ur tre perspektiv; lärarstuderandes, blivande fälthandledares och ledares." fredagen den 7 juni.