17-åriga Amelia från Vasa startar eget skönhetsmärke – efter succé på Tiktok
Jakten på de perfekta flaskorna och burkarna gick över hela världen. Till slut hittades de i USA. Amelia Ruotsala säger att den slutliga produkten kommer att se annorlunda ut eftersom glaset blir färgat. Bild: Mikael Nybacka
Amelia Ruotsala ska lansera sina egna skönhetsprodukter under våren. Det hela började med en dröm och en viral video på Tiktok.
"Jag är 17 år och ska grunda ett eget skönhetsmärke tillsammans med min mamma.
Nu behöver vi er hjälp med att välja dofter."
17-åriga Vasatjejen Amelia Ruotsala behöver inte vänta många minuter innan svaren börjar rulla in på Tiktok.
"Vanilj och hallon låter bra"
"Granatäpple! Eller vattenmelon."
"Vanilj!"
Det är ett fullständigt medvetet val att låta hennes nästan 80 000 följare på Tiktok få vara en del av utvecklingsprocessen.
Sedan i somras har hon och hennes mamma Emma Ruotsala planerat och utvecklat en produktserie. Produkterna är gjorda av rena, naturliga och enkla råvaror, men med ett tilltalande utseende.
Just nu pågår ett intensivt arbete i kulisserna.
Namnet är ännu hemligt, men visionen och målet är solklart. Först ska de nå ut på den skandinaviska marknaden och sedan på den europeiska. Förhoppningen är att produkterna ska kunna lanseras kring påsk.
– Det är en dröm som går i uppfyllelse, säger Amelia.
Amelia Ruotsala
- Ålder: 17 år.
- Familj: Mamma, pappa, två yngre bröder och en lillasyster.
- Bor: Vasa
- Studerar: Går andra året i Vasa gymnasium. Planerar att studera vidare på Svenska handelshögskolan.
- Fritidsintressen: Gym, vara med kompisar och pojkvännen samt Tiktok.
Idén föddes ur eget behov
Produktidén föddes ur Amelias egna behov, men den skulle inte vara möjlig att genomföra utan hennes framgångar på Tiktok.
Startskottet gick egentligen för några år sedan, när finlandssvenska Amelia gjorde sin allra första Tiktok-video på finska. Videon blev viral. I dag har hon närmare 80 000 följare.
I takt med att publiken växt har allt fler företag velat göra samarbeten med henne.
– Jag märkte att Amelia gjorde exceptionellt bra samarbeten. Kunderna var nöjda på riktigt och fick väldigt många beställningar, säger Emma.
Ett litet frö började gro hos henne.
– Vi ser hela tiden hur andra varumärken drar nytta av henne. Vi resonerade att hon har så bra publik att vi måste dra nytta av det själva på något sätt.

Under våren ska Emma och Amelia Ruotsala lansera sitt eget skönhetsmärke. Vägen hit har gått via Amelias framgångar på Tiktok. Bild: Mikael Nybacka
Det är ingen slump att de landade i skönhetsprodukter. Dels har det varit Amelias dröm ända sedan hon var liten, dels har Amelia haft svårt att hitta produkter som passar hennes hy.
– Amelia har testat tiotals, om inte hundratals olika produkter, men inget har passat.
Det som däremot fungerat har varit naturkosmetik.
– Men man har helt klart tänkt att rena och enkla produkter ska ha enkla och avskalade förpackningar. Det tilltalar inte alls ungdomarna, säger Emma.
Ur den insikten föddes företagsidén. Samtidigt insåg de att den här sortens produkter saknas på marknaden.
Utseende är viktigt
För tillfället pågår produktutvecklingen som ska vara klar i början av nästa år.
– Vi vill vara hundra procent säkra att produkterna är riktigt bra, säger Emma.
Produkterna tillverkas i Finland. Amelia och Emma har förklarat vad de vill ha och kemister har utvecklat produkterna.
– Vi tror att produktion i Finland ger mervärde åt produkten. Dessutom skulle det gå emot våra egna värderingar att tillverka dem i något annat land, säger Emma.
Utseendet på produkterna är ytterst viktigt.
– Vi har letat efter de rätta förpackningarna runt hela jorden, säger Emma.
Glasburkarna hittades till slut i USA. Det var framför allt de speciella korkarna som fångade Amelias intresse.
– De ska sticka ut i mängden, säger Amelia.

17-åriga Amelia Ruotsala har närmare 80 000 följare på Tiktok. Hon säger att hemligheten bakom framgången är att hon är sig själv. Bild: Mikael Nybacka
Till en början kommer de att lansera fyra till sex produkter. Priset på produkterna ska vara under tjugo euro.
– Vi vill göra prisvänliga produkter utan att tumma på råvarorna, säger Emma.
Emma och Amelia har redan från början bestämt att deras produkter inte ska säljas i stora matvarubutiker. I stället riktar de in sig på butiker som är specialiserade på skönhet och kosmetik.
De har redan den första stora återförsäljaren på kroken.
– Vi hade satt det som mål inom några år, men det ser ut att vara med redan i lanseringen, säger Emma.
Det är ännu oklart hur stor den första produktomgången blir. Till en början tänkte de tillverka tusen produkter, men nu diskuterar de att göra flera tusen, kanske till och med tiotusentals.
– Amelias följarskara på Tiktok är skrämmande stor, säger Emma.
Amelia och Tiktok
- Genombrottet: Första videon där jag pratade, dessutom på finska. Det var en video där jag hade papiljotter i håret och gjorde mig redo för min födelsedagsfest. Videon blev viral och hade över 50 000 visningar, vilket var mycket då.
- Hemligheten bakom framgången: Jag är mig själv och visar mitt äkta jag.
- Nisch på Tiktok: Skönhet, GRWM (Get Ready With Me) och vardagsliv.
Stor satsning
Arbetsfördelningen i företaget är klar. Mamma Emma sköter affärssidan och Amelia tar hand om det visuella. Företagandet är inget nytt för Emma. Det här är hennes sjunde företag. De senaste sju åren har hon jobbat inom influerarbranschen.
Satsningen är stor och kräver både eget kapital och lånade pengar.
Bygget av varumärket kommer att vara helt centralt. Varumärket är den enskilt viktigaste faktorn för ett köpbeslut, resonerar Emma.
– Vi ska utveckla ett riktigt lockande varumärke med ett bra och fungerande innehåll.

I somras började Amelia och Emma Ruotsala på allvar planera sitt skönhetsmärke. Produkterna ska lanseras under våren. Bild: Mikael Nybacka
Hon säger att produkterna inte kommer att marknadsföras som naturkosmetik eller som särskilt anpassade för känslig hy.
– Det är bara en extra bonus i produkten.
Emma poängterar att det inte ska vara ett varumärke som riktar sig till ungdomar. Även om Amelia är 17 år nu så blir också hon äldre. Det ska inte heller vara ett influerarvarumärke.
– Amelia kommer visserligen att vara frontfigur för produkterna, men det är inte en fanprodukt.
Det här låter som ett väldigt ambitiöst projekt.
– Jag sade genast åt Amelia att jag inte tänker göra någon liten grej. Om vi ska göra det här så gör vi det stort.
Samtidigt konstaterar hon att hon inte skulle ha gjort det här utan Amelia.
– Amelia har redan ett eget varumärke och en egen publik. Tack vare det kan vi komma ut på marknaden.

Mamma Emma Ruotsala har lång erfarenhet från företagandet. Men utan Amelias framgångar på Tiktok hade hon inte vågat ge sig in i skönhetsbranschen. Bild: Mikael Nybacka
Hon säger att de inte ens skulle ha fått erbjudanden från fabriker om de inte hade haft en trovärdig utgångspunkt.
Amelia, vad tänkte du när din mamma sa att ni ska tänka stort?
– Det första jag sa var: "Mamma, du kan inte säga så". Jag ville inte ha för höga förväntningar, ifall det inte skulle bli något av det. Men mamma sa att man måste tänka stort om det på riktigt ska bli stort.